Wat kan je alemaal doen tijdens een stedentrip in Rome. In September 2006 was ik daar, samen met mijn zusje, 5 dagen. Dat is ondertussen al bijna 15 jaar geleden. Dat lijkt bijna te lang geleden om er nog een blog over te kunnen schrijven. Maar de bezienswaardigheden die in Rome te bezoeken zijn bestaan al zo veel langer dan 15 jaar dat iedereen waarschijnlijk nu nog steeds dezelfde dingen gaat bekijken als 15 jaar geleden.

Ik had me heel goed voorbereid op Rome. Ik wist al wat ik allemaal wilde bezoeken en had opgezocht waar alles wat ik wilde zien lag en een schema gemaakt van wat ik per dag wilde doen. Daarbij heb ik natuurlijk gelet op welke bezienswaardigheden bij elkaar in de buurt liggen. Zelfs in 5 dagen is het onmogelijk om alles te bezoeken wat Rome te bieden heeft. Maar ik denk dat wij door mijn strakke planning zeker alle hoogtepunten hebben kunnen bezichtigen. Hieronder dus een overzicht van wat wij per dag gedaan hebben. Misschien heb je er wat aan wanneer je Rome ooit zelf bezoekt.

Kerken in Rome

De eerste dag waren we al voor de helft kwijt aan de heenvlucht. De middag zijn we dan ook rustig aan begonnen en hebben we alleen twee van de zeven pelgrimskerken van Rome bezocht. Het zijn tevens ook twee van de vier pauselijke basilieken van Rome. De eerste die we bezochten was de Basiliek van Maria de Meerdere. De kerk is vooral bekend om de mozaïeken die nog stammen uit de tijd van de bouw van de kerk. Ook het houten cassettenplafond, bedekt met bladgoud, is heel mooi. Beweerd wordt dat dit goud het eerste goud is dat door Columbus uit het pas ontdekte Amerika was meegenomen.

Basiliek van maria de Meerdere
Voorkant Basiliek van Maria de Meerdere
Het cassettenplafond
Achterkant Basiliek van Maria de Meerdere

De tweede kerk die we bezochten was de Sint-Jan van Lateranen, dit is formeel de hoofdkerk van de wereldkerk. Deze betekenis staat te lezen op de gevel. Daarop staat “Sacrosancta lateranensis ecclesia omnium urbis et orbis ecclesiarum mater et caput” (Allerheiligste kerk van Lateranen, moeder en hoofd van alle kerken van de stad en van de wereld). Achter de kerk staat het baptisterium (doopkapel) van Lateranen. In het plein tegenover de Sint-Jan van Lateranen bevindt zicht de Heilige Trap (Scala Santa). Deze is met hout bedekt en mag niet met voeten worden betreden, wel als een soort van boetedoening met de knieën.

Sint-Jan van Lateranen
Baptisterium

Spaanse trappen en Trevifontein

Na het avondeten zijn we nog naar de Spaanse trappen en de Trevifontein gewandeld. De Spaanse trappen waren toen nog erg gezellig. Sinds de restauratie van 2015/16 schijn je er niet meer op te mogen gaan zitten, eten of drinken. De Trevifontein is de grootste en bekendste fontein van Rome. Wanneer men met de rug naar de fontein staat, de ogen sluit, aan Rome denkt en met de rechterhand over de linkerschouder een muntje in het water gooit, zal men ooit terugkeren naar Rome.

Wanneer je in Rome bent kan je natuurlijk de Spaanse trappen niet overslaan
Spaanse trappen in 2006
Trevifontein

Een goede voorbereiding voor je stedentrip naar Hamburg

✈ Vind goedkope vliegtickets bij Transavia
🚂 Ga met de trein naar Rome
📚 Begin met plannen en koop alvast een reisgids over Rome
🏨 Lekker makkelijk! Boek je Hotel en vlucht naar Rome in één keer
🏘 Meer leuke steden in Italië om te bezoeken: Florence of Venetië

De Capitolijn, Forum Romanum, de Palatijn en het Colosseum

De tweede dag dat we in Rome waren, was een volle dag waarin we heel veel gelopen hebben. We zijn ’s ochtends begonnen bij de Capitolijn, één van de zeven heuvels van Rome. Vanaf de noordzijde kan je via een grote trap, de Cordonata, naar Piazza del Campidoglio klimmen. Rondom het plein liggen 3 paleizen. Twee er van zijn tegenwoordig musea en de derde is het officiële stadhuis van Rome. Via de zuidzijde loop je zo het Forum Romanum in. Dit was vroeger het centrum van Rome, tegenwoordig staan er alleen nog ruïnes. Aan de andere kant van het Forum Romanum bevinden zich de Palatijn en het Colosseum. Wij hebben eerst de Palatijn bezocht, wat ook één van de zeven heuvels van Rome is, en tegenwoordig een archeologisch park. Een ingang ernaartoe bevind zich in het Forum. Als laatste hebben we uitgebreid het Colosseum bezocht.

Capitolijn
Palatijn
Het Colosseum, één van de moderne zeven wereldwonderen, moet je natuurlijk bezoeken wanneer je in Rome bent.
Colosseum
Ook een bezoek aan het Forum Romanum kan niet ontbreken wanneer je in Rome bent.
Forum Romanum

De Via Appia Antica, een van de oudste wegen van Rome

Dag drie hebben we puur en alleen besteed aan het bewandelen van een oude Romeinse weg, Via Appia genaamd. Deze loopt tegenwoordig door het archeologische park Via Appia Antica. Op deze plek is de originele weg bewaard gebleven. Men kan zelfs nog karresporen in het wegdek terug vinden. Langs de weg zijn verschillende kerken, catacomben, restanten van Circus van Maxentius en graftombes te bewonderen. De weg ligt een eindje buiten het centrum van Rome en loopt door een mooie omgeving. Op sommige plekken kan je de koepel van de Sint-Pietersbasiliek zien.

De Via Appia Antica; de eerste mijlsteen
Graftombe
De Via Appia Antica in Rome

Vaticaanstad

Wij hebben een hele dag uitgetrokken om op ons gemak Vaticaanstad te bezoeken. Er kunnen lange wachtrijen staan voor de basiliek en voor de musea. Wij hebben beide keren ongeveer drie kwartier hoeven wachten, dus dat viel nog mee. De Sint-Pietersbasiliek is echt één van de allermooiste kerken die ik ooit gezien heb. Ik heb er veel bekeken in Italië. Zo veel zelfs dat ik ze op een gegeven moment niet zo warm meer van werd. Maar de Sint-Pieter is prachtig van binnen. Je kijkt echt je ogen uit. Het bezoeken van de kerk is gratis, maar wij hadden ook tickets gekocht om via de trap de koepel te bezoeken. Je staat dan ook even buiten op het dak naast de koepel en vanaf de trap kan je de binnenkant van de kerk vanaf bovenaf zien.

Hoogtepunt in Rome is een bezoek aan de Sint-Pietersbasiliek
Wachtrij Sint-Pietersplein
Binnenkant Sint-Pietersbasiliek in Rome
Sint-Pietersplein
Binnenkant kerk van bovenaf

Daarna hebben we natuurlijk ook nog de Vaticaanse Musea bezocht. Het hoogtepunt daarvan is natuurlijk de Sixtijnse Kapel, voornamelijk door Michelangelo beschilderd. Wij mochten daar toen al geen foto’s maken. Wat ik nu op internet lees is dat je er ook niet meer mag praten, maar dat de bewakers wel de hele tijd heel hard schreeuwen. Ik kan me dat van toentertijd niet herinneren. Volgens mij mochten wij er ook zo lang rond lopen als we wilden. We hebben ook de andere zalen bekeken en we vonden het allemaal heel mooi. Hieronder wat foto’s van de plafonds van de andere zalen in de Vaticaanse musea.

Het Pantheon

Op de laatste dag hebben we alleen nog het Pantheon bezocht. We waren zo moe na het vele wandelen van de afgelopen 4 dagen dat we daarna in de zon in een park gelegen hebben. Het Pantheon is een van de best bewaarde Romeinse gebouwen ter wereld. Dit komt omdat het gebruikt werd en wordt als kerk en om die reden al die tijd is onderhouden. Het was behoorlijk druk binnen toen wij er waren. Omdat de meeste dingen die de moeite waard zijn om te bekijken wat hoger zijn is alles eigenlijk wel goed te zien. Gewoon op je gemakje “go with the flow” een rondje lopen. Absoluut de moeite waard om te gaan bekijken.

Het Pantheon in Rome
Binnenin het Pantheon van Rome
Binnenin het Pantheon
Koepel van het Pantheon in Rome
Koepel van het Pantheon

Vlak bij het Pantheon ligt ook het Piazza Navona. Dit plein was in de Romeinse tijd een atletiekbaan. Deze is in de loop van de jaren onbebouwd gebleven en geëvolueerd tot een plein. Op het plein liggen 3 fonteinen. Het plein is zeker een bezoekje waard. Wij hebben hier op dag 4 ’s avonds gegeten, hierover meer in het stukje hieronder.

Waar te eten in Rome

De meeste avonden hebben wij ergens in de buurt van ons hotel gegeten. In restaurantjes die in de straten rond ons hotel lagen. Er waren brede stoepen en er waren dan terrassen langs de kant van de weg aangelegd. Hier konden we heerlijk eten voor niet al te veel geld. De bediening was meestal heel vriendelijk. Toen mijn zusje vis had besteld en die in zijn geheel op haar bord lag, hielp de ober haar met fileren. En tijdens het eten kijk je je ogen uit naar hoe de inwoners van Rome hun auto’s parkeren. Er moeten ’s avonds veel te veel auto’s geparkeerd worden en er is veel te weinig plek voor, dus staan ze tot half op de kruispunten geparkeerd. Overdag, wanneer iedereen naar zijn werk is, zie je dit niet. Echter ’s avonds wordt werkelijk elk plekje benut.

De laatste avond hebben we dus gegeten op het bekende plein Piazza Navona. Hoewel we dit uitje expres bewaard hadden tot de laatste avond viel het ons eigenlijk tegen. Uiteraard was het eten vele malen duurder dan in de buurt waar we de andere avonden hadden gegeten. Dat begrepen we op zich nog wel. Helaas was de bediening erop gericht om elke tafel zo vaak mogelijk opnieuw te kunnen dekken per avond en het eten was goed, maar niet anders dan wat we eerder die week gegeten hadden. Zoek de achteraf restaurantjes op waar je heerlijk op je gemakje kunt eten, je ogen uit kijkt en de bediening vriendelijk is.

Bianca

Bianca is de eigenaar en maker van reisblog Bianca Onderweg. Naast dat ze een blogger en een ondernemer is werkt ze ook als research analist in het LUMC. Al haar vakantiedagen gebruikt ze om verre reizen, stedentrips en kampeervakanties te maken. Overal neemt ze haar Sony a6400 mee naar toe om de mooiste natuur- en wildlife foto's te maken.

Misschien is dit ook interessant